Aj bez mäsa sa dá dobre najesť

Musím sa s vami podeliť o dnešný kulinársky zážitok. To jedlo bola taká mňamka, že v najbližších dňoch, možno už zajtra, ho urobím znova.

Ráno o 8:15 hod. mali v našej obci vypnúť prúd. Tak som asi dve hodiny predtým zapla pračku a išla pripraviť obed, lebo u nás doma nemáme plyn, varí sa na elektrine. Tú mali spustiť až popoludní, takže do štvrť na deväť bolo treba postíhať všetko, čo je závislé od elektriny.

Podarilo sa. Do ôsmej už bolo vypraté a vyvesené, na stole uvarený čaj k raňajkám a aj obed na sporáku bol už hotový. Urobila som varené zemiaky poliate chrenovou omáčkou a k tomu vegánske párky. Vyzeralo to tak neskutočne lákavo, že som neodolala a... O pol deviatej ráno som už bola po obede! Môj pes ma len závistlivo sledoval a naprázdno sa oblizoval.

Prečo to tu píšem? Chcem tým len povedať, že aj vegetariánsky obed vie byť veľmi chutný a navyše je zdravý. A nielen to. Týmto jedlom som svojou troškou prispela k zlepšeniu životného prostredia, alebo aspoň zmenšila svoj podiel na jeho zhoršovaní, čo ma veľmi teší. Všetko, čo som mala na tanieri, pochádza z miesta, kde bývam a z krajiny, kde žijem. Nič z toho nebolo treba doviezť z druhého konca sveta na lodi, v lietadle, kamióne alebo vlaku a pritom ničiť vodu v oceánoch a vzduch okolo nás. Nič neprecestovalo pol sveta a nemuselo byť postriekané chémiou, len aby to po ceste nesplesnivelo alebo nezhnilo. A netrpeli pritom žiadne zvieratá.

Chren je z mojej záhrady. Vykopal mi ho dobrý človek z našej dediny, lebo ja sama by som to tak šikovne nedokázala. Chren bol totiž veľký, hrubý a pevne zakorenený hlboko pod zemou. Vytiahnuť ho celý zo zeme si vyžadovalo chlapskú silu.

Zemiaky som nemala z vlastnej úrody, ale od ďalších dobrých ľudí. Zopár mi zostalo ešte z minulého mesiaca, keď som s jednou tetou z našej dediny urobila bartrový obchod. Ona mi dala zemiaky, ktoré vypestovala na svojom políčku a ja som jej za ne dala rakytníky z mojej biozáhrady. K zemiakom od tej tety som dnes ráno pridala ešte trocha zemiakov-švábky z Oravy, ktoré mi nedávno priniesli známi z Oravského Podzámku. Spolu toho bola riadna kopa.

Vegánske párky pochádzajú z Drietomy a smotana do chrenovej omáčky je tradičná známa značka. Všetko chutné, zdravé a - naše, slovenské.

Ešte mi zostala jedna veľká porcia na večeru, ale keď toto píšem, tak už aj tá je zjedená. Bolo to skutočne veľmi chutné. Vegetariánskym jedlám sa dá prísť na chuť, len to treba skúsiť. A najlepšie je používať plodiny od miestnych pestovateľov. Možno toto je cesta, ktorou sa bude ľudstvo ďalej uberať, aby prežilo...

vegetariánsky obed
vegetariánsky obed (zdroj: G. Sílešová)

Gabriela Sílešová

Neviem byť ľahostajná. Trápi ma, keď sa ubližuje slabším a bezbranným, keď ľudia ničia prírodu, devastujú životné prostredie. Verím, že všetko, čo sa stane hocikde na tejto planéte, sa týka nás všetkých. Všetci sme súčasťou jedného vesmíru. Preto robím, čo je v mojich silách, aby na našej krásnej Zemi bolo lepšie a aby našu generáciu história neodsudzovala. Viem, všetko, čo robím, je len kvapka v mori, ale more sa skladá z kvapiek. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné